Augmented Unreality

Lens Culture B&W Awards 2024 - Juror’s Pick

2nd Prize Winner - BBA Awards 2024

Short listed - MPB Award 2024

“Photographers use AI tools for different purposes: idea generators, hybrid incubators, and simple editors. Norberto Pezzotta studies and questions the tool itself and how it shapes our beliefs and ideals. Augmented Unreality puts AI, beauty, and humanness under the microscope, highlighting the importance of working outside the tool to maintain our integrity, authenticity, and diversity. In Pezzotta’s laboratory-like settings, an experiment is underway that brings together the ever-sharp AI-generated creations, masking the softer presence of the human form, often dissolving, becoming a distant memory. Who makes up the algorithmic ideals that we prescribe to? This work asks us to step back, see the many possibilities of what we find beautiful, and question why.”

M. Foley

Owner - Foley Gallery NYC

Lensculture judge B&W Awards 2024

Il progetto fotografico “Augmented Unreality" esplora il concetto di bellezza e le sue implicazioni nell'era dell'intelligenza artificiale.

Viviamo in un'epoca in cui esibiamo incessantemente la versione idealizzata di noi stessi. Mostriamo tutto ciò che supporta un’immagine “perfetta” di bellezza, spesso basata su desideri e aspettative piuttosto che sulla realtà. Questo comportamento genera una percezione limitata e distorta della bellezza, riducendola a una perfezione superficiale priva di autenticità.

La bellezza autentica è molto più profonda. Non è solo ciò che appare esternamente, ma è influenzata dalle nostre esperienze personali, dai ricordi e dalle influenze culturali. È un riflesso di chi siamo, un insieme unico di geni ed esperienze di vita che non può essere duplicato. La bellezza, dunque, non è un concetto statico, ma dinamico e in costante evoluzione, plasmato dai contesti sociali, storici e individuali.

In un mondo sempre più dominato dall'intelligenza artificiale, la definizione di bellezza rischia di diventare sempre più standardizzata, perdendo così la sua ricchezza e diversità. La tecnologia tende a creare e perpetuare modelli estetici uniformi, basati su algoritmi alimentati da dati spesso limitati e parziali. Questo può portare a un ideale di bellezza superficiale e omogeneo, che non rappresenta la vera diversità dell'esperienza umana.

Nel mio processo creativo, utilizzo l'intelligenza artificiale per generare immagini che rispondano ad un preciso input creativo. Una volta concepite, esse vengono stampate su carta e da me posizionate nello spazio fisico del mio studio per essere catturate, insieme a modelli reali, dall'obiettivo della mia fotocamera.

"Augmented Unreality" non è solo un esercizio artistico, ma anche una riflessione sull'importanza di preservare una visione inclusiva e diversificata della bellezza. In un'epoca in cui la tecnologia ha il potere di ridefinire i nostri standard estetici, è fondamentale che queste nuove definizioni siano inclusive e rappresentative della varietà umana. Solo così possiamo garantire che la bellezza continui a riflettere autenticamente la nostra umanità, in tutta la sua complessità e diversità.

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The photographic project "Augmented Unreality" explores the concept of beauty and its implications in the age of artificial intelligence.

We live in a time where we incessantly display the idealized version of ourselves. We showcase everything that supports a "perfect" image of beauty, often based on desires and expectations rather than reality. This behavior generates a limited and distorted perception of beauty, reducing it to a superficial perfection devoid of authenticity.

Authentic beauty is much deeper. It is not just what appears externally but is influenced by our personal experiences, memories, and cultural influences. It is a reflection of who we are, a unique combination of genes and life experiences that cannot be duplicated. Beauty, therefore, is not a static concept but a dynamic and constantly evolving one, shaped by social, historical, and individual contexts.

In a world increasingly dominated by artificial intelligence, the definition of beauty risks becoming more standardized, thus losing its richness and diversity. Technology tends to create and perpetuate uniform aesthetic models, based on algorithms fed by often limited and partial data. This can lead to an ideal of superficial and homogeneous beauty that does not represent the true diversity of the human experience.

In my creative process, I use artificial intelligence to generate images that respond to a specific creative input. Once conceived, these images are printed on paper and placed by me in the physical space of my studio to be captured, together with real models, by my camera lens.

"Augmented Unreality" is not just an artistic exercise but also a reflection on the importance of preserving an inclusive and diverse vision of beauty. In an era where technology has the power to redefine our aesthetic standards, it is essential that these new definitions are inclusive and representative of human variety. Only in this way can we ensure that beauty continues to authentically reflect our humanity, in all its complexity and diversity.— Fonte citazione